Продовжуємо серію публікацій на основі виступу CEO компанії ARENA CS Яни Матвійчук на форумі EIF-2020. У другій частині спічу «Івент абонемент – як бути з клієнтом 365 днів на рік» Яна торкнулася питання побудови довгострокових взаємин з клієнтом, з урахуванням всіх можливостей і проблем, що виникають.
Організатор vs постійний замовник: 5 етапів взаємовідносин
На певному етапі співпраці між замовником і організатором заходів виникає позитивна атмосфера: представники команд зустрічаються за кавою, ведуть дружні бесіди, разом грають в теніс… Проте, спільні посиденьки в кафе – це ще не гарантія тривалих відносин.
За словами Яни Матвійчук, для реалізації стратегії «марафон» (тобто, тривалих взаємин з клієнтом), потрібно ще на етапі перших невеликих замовлень намагатися вникнути в особливості бізнесу замовника. Йдеться про аналіз ринкової ніші, вивченні конкурентів, досвіду, глобальної стратегії, культури спілкування, переваг і т.п.
«Відносини з клієнтом потрібно планувати і вибудовувати наперед. Кожен етап спільної роботи впливає на бізнес замовника і ефективність заходів», – підкреслила CEO ARENA CS. Вона розповіла про 5 етапів взаємин, які повинні подолати івент агенція і клієнт:
- Залучення уваги. На цьому етапі сторони генерують ідеї та запити, придивляються один до одного.
- Залицяння. Формування івент компанією конкретних пропозицій, які можуть сподобатися клієнту.
- Задоволення. Організація проектів, які повністю задовольняють потреби клієнта.
- Нарощування / Розвиток. Вкладення часу і коштів в подальші взаємини. Це навчання персоналу, освоєння нових технологій, щоб задовольняти запити замовника.
- Сприйняття. Аналіз даних про стратегію бізнесу клієнта, його роботу, ринок – щоб привести свої послуги у відповідність з його специфікою і бізнес-цілями.
Жодну з цих стадій не можна ігнорувати: потрібний ефект можливий тільки при комплексі дій. Природно, мова йде про планомірний розвиток: подолати ці етапи протягом разового проекту неможливо.
Як не зійти з дистанції?
Якщо агенція досягла рівня: «Ми знаємо, як все працює» – вона потенційний аутсайдер. Постійний професійний розвиток – умова, якій потрібно слідувати протягом всієї історії існування компанії. Івент агенції потрібно ефективно розвиватися у двох паралельних напрямах:
- Вивчати тенденції в організації подій, аналізувати потреби клієнта.
- Будувати власний бізнес, а не бути «просто організатором».
Втома і перезавантаження
«Любов живе три роки, а взаємини між івент компанією і клієнтом тривають три проекти», – так іронічно прокоментувала Яна Матвійчук класичну проблему галузі. Йдеться про звикання до постійного клієнта, яке неминуче призводить до втоми. Цей етап потрібно передбачити заздалегідь, щоб вчасно почати процес перезавантаження і не втратити марафонський ритм.
Як перезавантажити івент агенцію? CEO компанії ARENA CS дала такі рекомендації:
- Конструктивне перезавантаження можливе тільки в командах, які реалізують довгострокову стратегію: з власною культурою, налагодженими процесами, стандартами, системою контролю і управління.
- СЕО агенції повинен мати у своєму розпорядженні ресурси, щоб оцінювати команду «ззовні», знати її проблеми і потреби.
- Якщо агенція здатна моніторити процеси ззовні, своєчасно реагувати на ознаки втоми і вигорання – проблема не пошириться на проекти, і замовник збереже своє лояльне ставлення до команди.
- Лояльність клієнта до агенції будується не тільки на спільних кава-брейках, а й на відкритості, довірі, умінні слухати, чути і давати чесний зворотний зв’язок.
- Рецепт крутих івентів – це тандем проектних команд. Сторони повинні розуміти, що в довгострокових відносинах значення має синергія команд замовника і виконавця.
У цьому контексті Яна підкреслила, що навмисно відійшла від особистої участі в організації проектів, щоб сконцентрувати увагу на моніторингу команд та особистому розвитку. Зокрема, вона згадала про особистий канал «Бізнес Арена» на YouTube. Створення контенту для цього каналу, спілкування з кращими спікерами дозволяє розуміти особливості і тенденції бізнесу, розвиватися особисто і покращувати роботу компанії.
Ділові зв’язки важливіші за особисті
Яна привела свою формулу оцінки якостей довготривалої співпраці: партнерство, ефективність, дружні відносини:
- ефективність потрібно вимірювати періодичними аудитами KPI проектів, конкурентними запитами або навіть тендерами;
- партнерство – це відносини win-win. Кожен успішний проект важливий для обох сторін;
- дружні стосунки рятують від втоми і дозволяють досягти синергії на рівні відносин команд.
Налагоджувати особисті відносини з клієнтом можна, тільки якщо ідеально функціонують професійні зв’язки. Дружити з замовником – відмінно, але дружба повинна бути доповненням до ділових відносин, а не їх заміною.