Популярність хакатонів стабільно зростає. Незважаючи на це, багатьом досі невідомо, що це за формат івентів, і чому вони дуже актуальні для IT-компаній.
Якщо коротко, то хакатон – це змагання розробників і IT фахівців (програмістів). Середня кількість учасників івенту – від 100 до 300. Подія проводять з лімітом часу: зазвичай це 1-2 діб, але у виняткових ситуаціях захід займає кілька тижнів.
Типова схема проведення Хакатона:
- Перший день. Збір розробників. Учасники, які прийшли в поодинці, можуть об’єднатися з іншими в команди.
- Постановка завдань. Представники компанії-партнера озвучують завдання або проблему, а організатор озвучує правила. У кожній команді формують мета дій відповідно до формату. Представники команд можуть розповісти про ідеї.
- Етап кодинга – для досягнення поставлених цілей. Триває без пауз до закінчення встановленого правилами часу. Зазвичай розробники роблять паузи тільки на їжу і питво: працюють напружено, не сплять і не відволікаються.
До чого все це? Обиватель неодмінно потисне плечима. Але насправді ці івенти вкрай корисні для учасників. Варто розібратися, у чому ця користь і для чого потрібні такі заходи.
Організатори хакатонів – хто вони?
Організаторами виступає велика кількість компаній: зокрема, широко відомі в світі Techcrunch і Angelhack. Вони беруть на себе питання підготовки, залучення фінансування та учасників, а також створення інформаційного контенту для ЗМІ та соцмереж.
Стати партнерами хакатонів прагнуть багато компаній: наприклад, в цьому зацікавлені гіганти Google, Microsoft, Facebook, інвестори та венчурні фонди. Вони фінансують проведення івентів, забезпечують призові фонди, організують інформування. Гучні бренди привертають увагу до Хакатони кращих учасників.
Навіщо технологічним гігантам регулярно підтримувати такий формат? Причин багато. IT-галузь стрімко розвивається, і сучасним компаніям хочеться бути в курсі сучасних тенденцій і навіть більше – випереджати їх. Ось тільки кілька областей, в яких розвиток технологій зараз найбільш стрімке: блокчейн, машинне навчання і big data.
Гігантам ринку важливо постійно залучати до себе ініціативних і талановитих розробників. Класичний спосіб найму досвідчених «технарів» – дорогий і тривалий. Потрібні альтернативи.
Ними якраз і стали хакатони. Для прикладу: корпорація витрачає на хедхантинг одного досвідченого фахівця розмір його річного окладу (в середньому це $ 250 тис. – 1 млн). Набагато ефективніше витратити цей бюджет на підтримку технологічного івенту і мати справу з десятками кращих, розглядаючи їх як потенційних співробітників.
Також хакатони використовують для швидкого вирішення робочих завдань. Один із прикладів: корпорація eBay зіткнулася з необхідністю якомога швидше вирішити ряд проблем в області машинного навчання. Вона взяла участь у підтримці Хакатона і в якості призу запропонувала місце в своїй програмі «Friends of eBay». Розробникам знадобилося всього 2 доби, щоб запропонувати компанії ряд найбільш ефективних рішень. Корпорація нагородила двох переможців і додала бонусні призи для інших учасників.
Ще хакатони використовують для пошуку перспективних команд і стартапів і подальших інвестицій в них. Приклад – покупка корпорацією Facebook білоруського стартапу MSQRD.
А в чому вигода для розробників?
Найчастіше організатори зберігають за учасниками авторське право на створені рішення. Типи призів залежать від залучених партнерів і спонсорів: це грошові премії, навчання, тури по топовим компаніям Силіконової долини і т.п.
Але найголовніше – це можливість отримати пропозицію стати учасником команди успішної сучасної компанії (часто – з переїздом в західну Європу або США) або ж шанс на отримання інвестицій на старті бізнесу.
В цілому ж хакатони приносять користь не тільки конкретним компаніям і розробникам, але і в цілому IT-індустрії. Нові ідеї форсують технологічні галузі і благотворно позначаються на розвитку роботодавців, а отже – збільшують попит на фахівців.
Як організувати хакатони: кілька рекомендацій
Перше: важливо стежити за технологічним ринком (особливо на заході) і моніторити думки експертів. Найбільш важливі ніші: IoT, Blockchain, Mobile, Machine Learning, Blockchain.
Також потрібно налагодити співпрацю з великими компаніями, корпораціями, фондами, зацікавленими в таких івентах. Для початку достатньо знайти одного партнера. Ще слід обзавестися контактами в спільнотах розробників в своїй країні, місті.
Локація для Хакатона повинна бути практичною. Середня кількість учасників – 100-300, кожному потрібен стіл, інтернет-доступ, кілька розеток. Кращий варіант локації – сучасний коворкінг. Багато з них готові співпрацювати за помірною ціною, так як розробники розглядаються як потенційні клієнти цих коворкінг. Важливо створити на локації комфортні зони для членів журі, представників ЗМІ, а також лаундж-зону.
Іноді технологічні корпорації, які виступають в якості партнерів, можуть запропонувати проведення івенту в їхніх офісах. Також вони можуть надати свої обчислювальні і хмарні потужності.
Зазвичай участь в Хакатони роблять безкоштовним: передбачається, що всі витрати несуть партнери та спонсори. Крім фінансових, важливо залучити інформаційних партнерів: благо, в IT-сфері працює дуже багато спеціалізованих ЗМІ.
Хакатони не приносять організаторам значних доходів. Цінність цих івентів – у вибудовуванні надійних відносин із засобами масової інформації, розробниками, професіоналами галузі.
Часто буває, що хакатон – це не окремий захід, а частина технологічної конференції або виставки. Це дозволяє залучити партнерів і підвищити інтерес до основного заходу.
Рекомендації для партнерів
Найважливіше – чітко визначити цілі і зрозуміти, що повинен дати хакатон компанії. Перелік проблем повинен бути конкретним, щоб учасники розуміли, з чим працювати і які завдання вирішувати.
З учасниками потрібно знайомитися і спілкуватися безпосередньо. Особисті контакти з розробниками важливі: хтось із них стане співробітником компанії або діловим партнером.
Призи повинні бути небанальними. Гроші – класичне рішення, але багатьом також буде цікаво провести тиждень в головному офісі партнера Хакатона або познайомитися з ключовими розробниками компанії.
І наостанок: кілька порад для учасників хакатонів
Щоб домогтися успіху, потрібно зрозуміти завдання і вирішити її. Краще – розробити у відведений час робочий прототип. Якщо немає ідей – можна і потрібно обговорити проблему з експертами Хакатона.
Можна поставити себе на місце організаторів. Для чого підготували цей івент? Можливо – вивчити глибше специфіку партнерських компаній. Це допоможе глибше зрозуміти поставлені завдання.
Часто організатори перед початком Хакатона створюють сторінки в соцмережах. Це – відмінний спосіб заздалегідь познайомитися з учасниками. Знайомство допоможе швидше знайти команду для себе.